Praha 2: Magistrát rozhoduje bez městských částí
PRAHA (7. DUBNA 2021) Městská část Praha 2 zásadně nesouhlasí s
Magistrátem hl. m. Prahy ve věci plánované úpravy dopravního režimu
v oblasti Smetanova nábřeží. Přesun tranzitu až třiceti tisíc vozidel
denně z obou břehů Vltavy na objízdné trasy povede k dramatickému zvýšení
dopravní zátěže v Praze 2 a bude mít negativní dopad na životní prostředí
a kvalitu života lidí v této městské části.
„Úplně každá dopravní
uzavírka v Praze má naprosto negativní plošný dopad. Problém je v tom, že magistrát
v čele s primátorem Hřibem sice ví, jakou ulici chce uzavřít, ale už přitom
nedomýšlí, jak vážné dopady do života obyvatel města to může mít. Připomínky
městských částí magistrát nebere vážně a urputně prosazuje svoji představu.
Výsledkem jsou naštvaní občané, kteří si stěžují u nás na radnici, protože nás
mají nejblíž, a já se jim vůbec nedivím. Ale to již magistrát nezajímá, protože
oni si to stejně udělají po svém,“ komentuje návrh magistrátu starostka
Prahy 2 Jana Černochová.
Zneprůjezdněním
Křižovnické ulice na jednom břehu Vltavy a Malostranského náměstí na druhém
reálně hrozí, že se v důsledku přesunu tranzitu vozidel jinam ulice
Resslova a Ječná změní v parkoviště. Značně se tím také zvýší doprava v
ulicích Vyšehradská, Benátská a Lípová.
Místostarosta Prahy
2 Jan Korseska to komentuje: „Křižovatka
ulic Ječná, Sokolská a náměstí I. P. Pavlova byla vyhodnocena jako nejhorší
křižovatka v Praze vzhledem k množství škodlivých spalin. Místo
řešení této životy ohrožující situace plánuje magistrát navést na toto kritické
místo ještě více automobilů. To, že dnes lidé chodí v respirátorech,
neznamená, že v budoucnu bude magistrát nutit občany nasazovat si tam plynové
masky, aby z exhalací nezkolabovali.“
Místo humanizace Severojižní
magistrály, kterou Praha 2 dlouhodobě prosazuje, tak dojde k dalšímu zvýšení tranzitní
dopravy touto městskou částí. Navrhované uzavření částí nábřeží zasáhne Prahu 2
navýšením počtu vozidel i v rezidenčních oblastech a rovněž i v blízkosti škol
a úřadů. Bude mít negativní vliv nejen na dopravní obslužnost a komfort
obyvatel, ale především na beztak již dost narušené životní prostředí.
Navrhované opatření
spočívá v zákazu průjezdu motorových vozidel křižovatkou Letenská (Tomášská) na
Malostranské náměstí a částí ulice Křižovnická v úseku Novotného lávka–
Platnéřská. Ze zákazu budou vyjmuta vozidla s dlouhodobým parkovacím oprávněním
pro ZPS oblast Praha 1 a Praha 2 na pravém břehu, Praha 5 na levém břehu
Vltavy, dále vozidla IZS a MHD a vozidla se zvláštním povolením MHMP. Dodržování
opatření bude kontrolováno automatickou detekcí vozidel.
Radní
Prahy 2 jsou nespokojeni s tím, že magistrát opět řeší dopravu bez nich.
Městská část Praha 2 poukazuje na nekoncepční rozhodování hlavního města Prahy
v oblasti dopravy již dlouhodobě. Naposled se tím Rada městské části Praha 2
zabývala 8. února 2021. Konstatovala, že v oblasti dopravy nejsou dlouhodobě
městské části součástí rozhodovacího procesu hlavního města Prahy a
k jejich vyjádřením a stanoviskům se nijak nepřihlíží. Zároveň požádala
hlavní město Prahu o vytvoření závazného systému samosprávného projednávání
mezi orgány hlavního města Prahy a orgány městských částí v oblasti dopravy
včetně systému informování rad městských částí hlavního města Prahy a
následného projednání jejich stanovisek.