Kam se obrátit, když najdu člověka předávkovaného drogou?

Záchranná služba: linka 155

Při předávkování tlumivými látkami (heroin, Rohypnol aj.) může být člověk v bezvědomí, selhává mu dech a srdeční činnost. Je třeba ihned volat rychlou záchranou službu a do jejího příjezdu resuscitovat.

Masáž srdeční – silné rytmické stlačování hrudní kosti cca třetinu délky od jejího dolního okraje naplocho položenými dlaněmi – opakovat 15 x (dvě stlačení za vteřinu), pak dva vdechy do úst. Hlava bezvědomého musí být v záklonu. Nejdříve zkontrolujte, zda má volná ústa (mohou zde být přítomny zvratky nebo zapadlý jazyk). Nos postiženého ucpěte prsty, dvakrát zhluboka vdechněte do jeho úst a znovu opakujte masáž.
Pokud jsou zachránci dva, pak jeden provádí dýchání z úst do úst a druhý masíruje srdce. V tomto případě je třeba udržovat poměr pět stlačení na jeden vdech.
Pokud je předávkovaný v bezvědomí, ale dýchá a srdce pracuje, položte ho do stabilizované polohy - mezi polohou na boku a na břiše. Tak mohou případné zvratky odtékat, ústa zůstávají volná pro dýchání a není stlačen hrudník. Po té zavolejte rychlou záchranou službu a do jejího příjezdu opakovaně kontrolujte tep a dech postiženého.

Tep je hmatatelný na krku, 1 – 2 cm po obou stranách od “ohryzku”.
Dech lze zjistit přiložením hřbetu dlaně, ucha nebo zrcátka (rytmicky se zamlžuje) k ústům příp. nosu bezvědomého.

Pokud předávkovaná osoba není v bezvědomí, ale je velmi utlumená a upadá do spánku, nenechte ji spát. Nuťte ji s Vámi mluvit, hýbat se, chodit. Buďte stále s ní, dokud se stav nezlepší. Pokud usíná, volejte záchranou službu.

Podrobnější popis najdete ve všech příručkách první pomoci.
Zveřejněno: 27.04.2007 – support@publix.cz
Vytisknout