Zanikne nádraží Vyšehrad?

Není všeobecně známo, že na území Prahy 2 byla v minulosti tři nádraží. Do dnešní doby se však v provozu zachovalo pouze jedno, a to nejvýznamnější – Wilsonovo neboli Hlavní, ležící na hranicích Královských Vinohrad a Nového Města.
Na druhém konci mohutného vinohradského tunelu z roku 1872 bylo nádraží či spíše zastávka Praha - Královské Vinohrady. Jeho nádražní budova sice stojí dodnes, ale náhodný kolemjdoucí by v ní nádraží na první pohled nehledal a nepoznal.
Blízko Vltavy u železničního mostu leží i třetí nádraží Prahy 2 – nádraží Praha – Vyšehrad. Secesní nádražní budova byla v době svého vzniku v roce 1905 jednou z nejvýstavnějších budov Vyšehradu. Dnes je pustá, omšelá a stavebně ohrožená a smutně hyzdí Svobodovu ulici. České dráhy (ČD) zastavily na nádraží provoz. Podle mých informací se ČD dokonce snaží budovu pronajmout jako galerii.
Záměr je o to podivnější, uvážíme-li vzrůstající úlohu příměstské železniční dopravy. Nádraží Vyšehrad je logicky nejvýhodnější pro rychlé spojení pravého vltavského břehu (Nové Město, Vyšehrad, Podolí, Nusle, Vršovice) s rozsáhlou příměstskou oblastí při trati Beroun – Praha. S tímto ostatně ČD počítají a chystají vystavět nové nádraží na Ostrčilově náměstí.
Naskýtá se tedy otázka, proč České dráhy (ročně dotované sedmi miliardami korun z kapes daňových poplatníků) hodlají vyhazovat miliony na nové nádraží a nechtějí opravit a uvést do provozu nádraží současné. Vždyť za stejné nebo i menší peníze by se nádraží Vyšehrad mohlo stát z ostudy Českých drah jejich chloubou a zároveň živou částí Vyšehradu s pozitivním dopadem jak pro obyvatele, tak také např. pro místní obchodníky.
Doufám, že osud nádraží nezůstane lhostejný občanům Vyšehradu, Nuslí, Nového Města i Vinohrad.

Zdeněk Lochmann, člen zastupitelstva Prahy 2 za OD

Zveřejněno: 13.03.2000 – support@publix.cz
Vytisknout