Výstava Nejen Broučci architekta Zdeňka Podhůrského
Poslední zářijový den jsme zavítali na Novoměstskou radnici na
výstavu, jež byla připomenutím nedožitých stých narozenin jednoho z našich
největších loutkářů, tvůrce legendárních loutek k večerníčkovým seriálům
Broučci, Dobrodružství čokoládového panáčka či Neználka.
Výtvarník a loutkář Zdeněk Podhůrský vytvořil stovky loutek pro
československé i zahraniční produkce. Těmi však nejslavnějšími se bezpochyby
staly právě televizní Broučci.
Výstavou nás provedl tvůrcův syn, známý herec a moderátor Zdeněk
Podhůrský mladší, který se o odkaz svého tatínka stará. Zasvěceně povídal o
tatínkově práci, při níž mu po celou dobu v ateliéru pomáhala maminka, o jeho
rukopisu a způsobu tvorby, kdy se jako první zaměřil na čistě soustruženou
loutku. Tatínek jej také od mala k loutkářskému řemeslu vedl, díky tomu mohl
mnoho vystavených loutek zrestaurovat či vytvořit nově ty, které se
nedochovaly.
Zdeněk Podhůrský byl pražský rodák, narodil se 19. září 1920 do rodiny
železničáře. Za války studoval u Jaroslava Švába, známého autora knižních
obálek, u kterého se učil i Libor Fára nebo Adriena Šimotová. Po osvobození
sice vychodil ČVUT, ale profesi si nakonec zvolil jinou. Začínal jako výtvarník a loutkář u profesora
Skupy, principála Divadla Spejbla a Hurvínka, kde na sebe brzy upozornil
marionetovým Černošským orchestrem.
V polovině padesátých let se dostal k filmu
a zhotovil loutky pro legendární Cestu
do pravěku režiséra Karla Zemana, či spolupracoval s Josefem Ladou na Hrátkách
s čertem. O deset let později vytvořil své
nejznámější loutky pro televizní zpracování Broučků Jana Karafiáta. Později, v
první polovině sedmdesátých let, to byly loutky pro Neználkovy příhody, dalším
jeho večerníčkovým projektem byly Příběhy čokoládového panáčka s Oldřichem
Kaiserem, nebo Čmelák Aninka. Pracoval také pro španělskou televizi, dostal prý
i nabídku od studia Walta Disneyho, ale odmítl ji a zůstal v Československu.
Vyučoval na loutkářské katedře pražské Divadelní fakulty Akademie múzických
umění. Jako kreativní ředitel družstva DEREDA vytvořil více než 100 prototypů
hraček, divadelních loutek a domácích divadélek, které se s úspěchem vyvážely
za hranice. Podobně jako další uznávaní českoslovenští výtvarníci pracoval i
Podhůrský pro různé podniky, zejména zahraničního obchodu. Nejznámější je
maskot Vítkovických železáren, rytíř Vítek.
V sedmdesátých letech odmítl nabídku stát
se šéfem Krátkého filmu, neboť podmínkou byla spolupráce s StB, nikdy
nevstoupil do KSČ. Jeho posledním, nedokončeným dílem, zůstávají loutkové Řecké
báje a pověsti, jež překazila 31. března 1981 smrt.