Vinohradský hřbitov – druhá kunsthistorická vycházka
Poté, co jsme se s klubem Dvojka pro přátele kultury
prošli po Olšanských hřbitovech, jsme hned následující týden 12. října 2020
zavítali také na Vinohradský hřbitov. A opět s průvodkyní PhDr. Vlaďkou
Holzapfelovou, která nám v úvodu přiblížila vznik hřbitova v roce
1885. Jeho vybudování bylo součástí promyšleného rozvoje hrdého města Královské
Vinohrady a jeho moderně pojaté infrastruktury. Opakovaně rozšiřovanou
nekropoli s kaplí sv. Václava nechal postavit vrchní vinohradský stavební rada,
architekt
Antonín
Turek (1861 – 1916). Hned u vstupní brány jsme si připomněli, že se i zde
uplatnil tehdy nový materiál – litina.
První zastávka byla u hrobu významného vinohradského
starosty Jana
Friedländera. Také na dalších zastávkách jsme si připomněli osobnosti
Královských Vinohrad, především z části spadající do dnešní Prahy 2. Například
prezidenta Emila
Háchu, kterému bylo jméno na hrob připojeno až po roce 1989, divadelního
režiséra Karla Hugo Hilara, zakladatele české psychiatrie Antonína Heverocha.
Ale také dalšího starostu a stavitele Aloise Bureše,
architekta Jana
Kotěru, faráře a autora Broučků Jana Karafiáta.
V arkádách kaple sv. Václava jsme si prohlédli nejen hrob faráře a zakladatele
památkové péče Ferdinanda
Lehnera, ale zejména hrob osobnosti, kterou máme v paměti – dramatika
a prezidenta Václava Havla. Rodinný hrob Havlových se stélou od Olbrama Zoubka byl
příznačně obložen květinami a svíčkami.
V průběhu vycházky jsme si opět připomněli některé
symboly funerálního umění z doby křesťanské i předkřesťanské. Tedy kromě
kříže, Krista, andělů, nebe s hvězdami či znaku alfa-omega aj. také
zlomený sloup jako znak ukončeného života, makovice jako symbol věčného spánku,
nebo dekorativní prvek akant podle bodláku ze středomoří, používaný jako
ornament na korintských sloupech. Byli jsme rovněž upozorněni na častou
signaturu firmy Josef Víšek na náhrobcích, což byla významná kamenická firma z
tehdejších Královských Vinohrad, která svým strojním vybavením, počtem a
kvalifikovaností zaměstnanců i nabídkou vlastního či dováženého kamene byla
schopna zajišťovat i ty největší zakázky a dokázala vzdorovat nemalé
konkurenci. Poučili jsme se rovněž o zavádění prostorově úsporných urnových
hrobů a o pohřbu žehem, který byl povolen a vzápětí hojně upřednostňován po
vzniky republiky, tedy v roce 1919. Další zajímavostí k závěru vycházky
bylo povídání o vzniku blížícího se svátku Dušiček, resp. Památky zesnulých.
Původní keltský svátek, kdy se v dlouhé tmě mohou potkávat živí
s dušemi zemřelých, byl v 10. století nahrazen křesťanským svátkem, avšak
se zachováním tradice světel svíček.
V rámci klubu se přinejmenším do Dušiček s ohledem
na vládní omezení kvůli covidu-19 na žádné kulturní akci nepotkáme. Zašleme Vám
tipy na kulturu on-line, a jakmile to alespoň trochu půjde, připravíme další
vycházky na čerstvém vzduchu. A zájemcům, na něž se v teď říjnu kvůli
početnímu limitu nedostalo, slibujeme obě poutavé hřbitovní vycházky zopakovat
příští rok. Držme všichni palce, ať se mezitím obrazně „na hřbitově“ neocitne
podstatná část kultury, kterou máme tak rádi a bez níž sineumíme život představit.
Text: jš
Foto: lea