OTÁZKY A ODPOVĚDI

Vážení občané,
zde můžete vkládat své dotazy vztahující se k chodu Městské části Praha 2 a Úřadu Městské části Praha 2. Vaše dotazy budou zveřejněny po zodpovězení příslušným zástupcem samosprávy či zaměstnancem Úřadu MČ Praha 2. Dovolujeme si vás upozornit, že zodpovězeny budou pouze jasně formulované dotazy vztahující se k jednotlivým tématům.
Příspěvky urážlivé, vulgární, rasistické, obsahující komerční sdělení, porušující platné právní normy ČR či obecné etické normy zodpovídány nebudou. Taktéž nebudou zodpovězeny dotazy s uvedenou nefunkční či falešnou e-mailovou adresou.
Je-li váš dotaz obsáhlejší, komplikovanější či zahrnuje širší problematiku, doporučujeme vám obracet se přímo na jednotlivé zástupce samosprávy prostřednictvím e-mailu, případně si můžete telefonicky sjednat schůzku. Kontaktní údaje na jednotlivé členy Rady MČ Praha 2 jsou uvedeny na našich webových stránkách.

 

Téma Řadit podle data
Obsahuje text:

Vložit otázku do tohoto tématu

*  
*  
   
 
*  

Otázky k tomuto tématu


1 2 3 4 5  další 
  • Otázka: koloběžky-odtah (Vácha 15.7.2019 8:58)
    Zasílám fotografii dalších z koloběžek, "zaparkovanou" před Tescem Bělehradská. Proč nejsou koloběžky odtahovány-resp odvezeny na záchytné parkoviště a vydávány majiteli po zaplacení púokuty, jkao kterákoli jiná vozidla která blokují komunikace nebo chodníky? v čem je rozdíl?nebo si mohu postavit na chodník v Praze 2 cokoli a ono to tam zůtane stát a bude to blokovat místo?co by se stalo kdybych si tam třeba dal šatní skříň nebo kontejner ? nebyl by také náhodou odklizen ? proč tedy trpí MP koloběžky když na chdoníku nemají co dělat ?
     
    • Odpověď: (Petr Tomíšek (Webadmin) 22.7.2019 10:31)

      Dobrý den,

      svůj dotaz prosím směřujte na MHMP, my jsme koloběžky v Praze 2 nepovolili a „Memorandum“ podepsalo hl. m. Praha. Pokud byste postavil na chodník například kontejner nebo skříň, postupovalo by se podle zákona o pozemních komunikacích.

      S pozdravem

      Josef Gál

      vedoucí odboru

      dopravy a územního rozvoje

  • Otázka: Nové tramvajové zastávky na Vinohradské (Marek Turnovec 21.7.2019 23:44)
    Dobrý den,

    v rámci rekonstrukce tramvajové trati ve Vinohradské ulice sice nedošlo k rekonstrukci zbytku ulice, ale kromě vlastní tramvajové trati došlo i k úpravě některých zastávek (Italská a Vinohradská tržnice).

    Rád bych se zeptal, jestli je tato úprava zastávek již definitivní, nebo jestli se ještě budou nějak předělávat při rekonstrukci zbytku ulice.

    Je sice fajn, že se zjednodušil nástup do tramvaje, ale zároveň je docela významně zúžený zbývající jízdní pruh - po kterém mají jezdit jak tramvaje, tak automobily. Ale mimojiného také cyklisti. Je to ve stoupání, tzn. jedou pomalu a automobily je nemohou v takovémto místě bezpečně předjet.

    Docela se mi líbí řešení ve Francouzské ulici (zastávka Krymská). Podobné zastávky se označují jako zastávky vídeňského typu - první v Praze byla myslím ve Vodičkově, několik jich je na Praze 7. Na té Francouzské je to specifické tím, že na onom zvýšeném pokračování chodníku je asi metr široký pruh právě pro cyklisty.

    Výhodou pak je, že pokud v zastávce není tramvaj, mohou cyklisté jet po tomto zvýšeném pruhu a automobily je mohou v klidu předjíždět (do kopce jsou rychlejší). Nevýhody mě u tohoto řešení moc nenapadají. Ano, zmenší se tím prostor pro čekající na tramvaje - ale jen o ten metr. Ten nástupní ostrůvek je už tak dost veliký, navíc je vedle velmi široký chodník, takže je tam spousta místa, kde mohou cestující na tramvaj čekat. A když je tramvaj v zastávce, tak samozřejmě stojí všechna vozidla (včetně cyklistů).

    Pokud je řešení těchto zastávek jen dočasné, uvažuje se o zřízení tohoto typu zastávek ve Vinohradské (tzv. "cyklovídeň")?

    S pozdravem

    Marek Turnovec
    • Odpověď: (Petr Tomíšek (Webadmin) 22.7.2019 9:59)

      Dobrý den,

      jelikož Vaše otázka je spíše otázkou na MHMP a IPR, nebo TSK, je potřeba se obrátit na tyto instituce. My jsme ještě k posouzení konečnou variantu nedostali.

      S pozdravem

      Josef Gál

      vedoucí odboru

      dopravy a územního rozvoje

  • Otázka: "Bumlíky" ve Francouzské (Marek Turnovec 21.7.2019 23:57)
    Dobrý den,

    ještě bych se rád vrátil k oněm "bumlíkům" ve Francouzské - na to mi sice odpovídal pan Gál:

    "Tzv. bumlíky podél tramvajové tratě, jsou to oddělovací tvarovky určené pro preferenci tramvajové dopravy, nechápu, proč by nám měla preference MHD vadit?"

    Dovolte mi na toto ještě reagovat. Opravdu nechápete? Já už jsem to v minulosti někde psal - buď tady v těchto dotazech, nebo myslím i v nějaké mailové korespondenci přímo s Vámi.

    Ano, určitě jsem pro preferenci hromadné dopravy, přeci jenom jí používá asi nejvíc obyvatel Prahy (aspoň doufám, že je to víc, než kolik jich využívá automobil). I kdyby automobil využívalo více lidí, doufám, že se shodneme v tom, že město by mělo preferovat spíše tu hromadnou dopravu, než individuální.

    Ale - v čem spočívá konkrétně v tomto případě ta "preference"? Podle mě šlo jen o to, že Dopravnímu podniku vadí, že auta často vjížděla na tramvajový pás. Proč tam vjížděla? Protože nějaká jiná auta tam při pravém okraji občas parkují, ačkoliv je tam značením stání zakázáno. Proč se toto neřešilo častějšími kontrolami Městské policie a případně odtahem takovýchto vozů (překážejí provozu)?

    A jestli pořád nechápete, v čem mi ty "bumlíky" vadí - tak se zeptám jinak. Konkrétně třeba právě pana Gála: Jezdíte někdy na kole? A i po Praze 2? Jel jste někdy konkrétně Francouzskou ulicí?

    Pokud ne, doporučuji Vám, abyste to vyzkoušel. A znovu to tedy ještě popíšu - pokud jedete od nám. Míru (což já jezdím zrovna docela dost často), jedete do kopce. Za Vámi jedou auta - jejich řidiči Vás budou chtít určitě předjet, protože se za Vámi nebudou chtít ploužit rychlostí nejspíš nižší než 20 km/hod od nám. Míru až ke křižovatce s Blanickou, kde by tu příležitost teoreticky měli. Nebo pak dál nahoru směrem k zastávce Jana Masaryka. Buď se budou lepit těsně za Vás, nebo se Vás budou snažit předjet, na což tam ani náhodou není dostatek prostoru (neměl by snad být odstup vozidla při předjíždění cyklisty dle legislativy alespoň 1 či 1,5 metru?).

    Někteří na Vás možná budou i troubit (asi podle logiky, že silnice patří jim a cyklisté na ní nemají co dělat). Myslíte si, že to je správné?

    Už když se toto opatření objevilo, tak jsem na to upozorňoval, že dochází k dost velkému snížení komfortu pro cyklisty. Ano, namítal jste tehdy něco v tom smyslu, že cestujících tramvajemi je spousta a cyklisté jsou tu naprosto marginální, tak mají prostě smůlu. Ale teď s odstupem času se ptám - osvědčilo se toto řešení nějak, pokud jde o tramvaje? Jsou tu menší zpoždění? Nebo je stav víceméně stejný? Stálo pak toto opatření za to?

    S pozdravem

    Marek Turnovec
    • Odpověď: (Petr Tomíšek (Webadmin) 22.7.2019 9:57)

      Dobrý den,

      to, že stojí vozidla na zákazu zastavení v ul. Francouzská víme a dost často na to MP upozorňujeme, ale nejsme zřizovatelem MP a tudíž ji ani neřídíme. Co se týče tzv. „bumlíků“, to je otázka na DP hl. m. Prahy, neboť tyto „bumlíky“ jsou umístěny v tělese ochranného pásma dráhy. Již několikrát jsme žádali DPP, zdali je opravdu nutné, aby zde tyto „bumlíky“ byly, a odpověď je vždy stejná.

      S pozdravem

      Josef Gál

      vedoucí odboru

      dopravy a územního rozvoje

  • Otázka: koloběžky LIME (Vašta 2.7.2019 20:34)
    Připojuji se ke mnoha stížnostem na koloběžky LIME, včera jsem byl málem sražen neobratným koloběžkářem -samozřejmě že ne ve vozovce ale NA CHODNÍKU -na I P PAVLOVA. cestou pak vidím x dalších koloběžek zaparkovaných na chdonících Prahy 2 / přes zákaz ???/ proč Městská policie na P2 zaparkované koloběžky rovnou nezabavuje ??? kolik bylo vybráno na pokutách za jízdu na chodnících a jak je možné že majitel firmy LIME nedává k dispozici MČ P2 GPS údaje ze kterých by se jasně zdokumentovalo ježdění a parkování koloběžek na P2 a doměřily se pokuty atd???
     
    • Odpověď: (Petr Tomíšek (Webadmin) 9.7.2019 14:15)

      Vážený pane,

      děkujeme za Váš podnět. Jsme rádi, že  Vám není lhostejné dění v hlavním městě, konkrétně na Praze 2 a že vnímáte, obdobně jako my, problémy, které přináší do provozu a běžného života provozování koloběžek. Městská policie upozorňovala na problémy, které může přinést provozování vozítek Segway, živelné rozšiřování  bezstanicového sdílení kol a koloběžek.

      Naši strážníci se mohou při své činnosti pohybovat jen v mezích platných právních předpisů. Podmínky pro pohyb na koloběžkách jsou prakticky shodné s podmínkami pro pohyb na jízdních kolech a dohled podle platné legislativy a postih přestupků je prioritně v gesci Policie ČR, subsidiárně rovněž působí v této oblasti i strážníci. Této problematice je ze strany Městské policie, v rámci personálních možností, věnována značná pozornost. Jen pro informaci - v prvním pololetí letošního roku strážníci v Praze odhalili a řešili 1760 přestupků této kategorie, dle početnosti nejvíce v Praze 1 a Praze 2. Jen za měsíc červen se jednalo o 480 přestupků. Strážníci a policisté mohou realizovat pouze postih konkrétního protiprávního jednání (ať už při jízdě nebo „odkládání“) vůči fyzickým osobám, a to také, jsou-li takového jednání strážníci svědky, bezezbytku činí. Činnost Městské policie v této oblasti bude samozřejmě pokračovat s tím, že očekáváme účinná opatření v oblasti legislativy, ale i například režimu stanoveném dopravním značením tak, aby se opravdu efektivně daly omezit negativní jevy spojené s tímto fenoménem.

      S pozdravem

      Bc. Václav Vozdecký

      Ředitel OŘ MP Praha 2

  • Otázka: Uzavírky v Lužické, Šumavské a blízkém okolí (Marek Turnovec 9.7.2019 13:41)
    Dobrý den,

    proč je na začátku Lužické ulice (od Budečské) značka Zákaz vjezdu všech vozidel? S doplňkovou značkou "Mimo stavbu". Tento zákaz je tam již několik dní, zatím jsem si nevšiml, že by se tam něco stavělo, nebo ničeho jiného, co by bránilo průjezdu. Z druhé strany se do ulice vjíždět smí (značka zde dovoluje obousměrný provoz).

    Konkrétně do Šumavské ulice, ve které bydlím, je posledních několik týdnů vjezd komplikovaný až až (například ještě před dvěma týdny velký výkop na křižovatce Šumavské a Korunní).

    Také jsem si párkrát všiml, že dost řidičů takováto značení ani nerespektuje a stejně jede, kam potřebuje a popravdě, občas se jim ani moc nedivím, protože dostat se teď k některým blokům, znamená si docela dost zajíždět.

    Předem děkuji za vyjádření.

    S pozdravem

    Marek Turnovec
    • Odpověď: (Petr Tomíšek (Webadmin) 9.7.2019 13:53)

      Dobrý den.

      V uzavřených úsecích probíhají stavební práce pod povrchem vozovky, kdy se provádějí protlaky pod komunikací, které jsou následně vyplněny inženýrskými sítěmi. V době probíhajících prací jsou tyto úseky z bezpečnostních důvodů uzavřeny aby nedošlo k propadu vozovky, a je zde umožněn z druhé strany obousměrný provoz, aby nedocházelo k velkým úbytkům parkovacích kapacit. V dané konfiguraci pak může bezpečnostní zábor budit dojem zbytečnosti a neukáznění řidiči takovéto značení opravdu nerespektují. Pravdou ovšem je, že zábor se takto jeví jako neopodstatněný, jelikož faktickému průjezdu v daném úseku opravdu nic nebrání.

      S pozdravem

      Marek Šebestík

      odbor dopravy a územního rozvoje

  • Otázka: Pokuty za neoprávněné "parkování" koloběžek LIME na chodníku ? (Dan Richter 30.6.2019 17:18)
    Před domem Podskalská 27, kde je v rozporu s kolaudačním rozhodnutím (dlouhodobé pronájmy - byty) provozován více jak 2 roky Aparthotel Riverside SPIRIT (krátkodobé pronájmy - Airbnb) "parkovaly" v neděli 30.6.2019 v 16:41 na chodníku před vchodem do Aparthotelu čtyři koloběžky LIME. Telefonicky jsem požádal městskou policii (osobní číslo 0677), aby na místo vyslala hlídku a odstranila koloběžky z chodníku, kde brání pohybu chodců a jsou překážkou pro nevidomé osoby.

    Zajímalo by mě, zda v takovýchto případech neoprávněného "parkování" koloběžek na chodníku pokutuje městská policie či MČ Praha 2 společnost Lime Network, s. r. o. například částkou 5 000,- Kč za každou nesprávně zaparkovanou koloběžku. Pokud vím, každá koloběžka LIME je vybavena GPS a sama společnost Lime Network, s. r. o. tak o nesprávném "parkování" ví. Pokutu může naúčtovat osobě, která si koloběžku půjčila.

     
    • Odpověď: (Petr Tomíšek (Webadmin) 2.7.2019 14:44)

      Dobrý den,

      děkujeme za podnět, Vaši stížnost na koloběžky jsme předali Lime.

      Ohledně pokutování se budete muset obrátit na Městskou policii hl. m. Prahy. Odbor správních agend zatím nevedl řízení o přestupku, jehož předmětem by bylo neoprávněné užívání koloběžek LIME.

      Dále bych Vás odkázal na Vaši konverzaci s vedoucím odboru dopravy a územního rozvoje, panem Gálem, se kterým jste stejnou věc široce probíral již v dubnu.

      S pozdravem

      Mgr. Josef Tesař

      Odbor dopravy a územního rozvoje

      pověřený vedoucí odd. dopravy

  • Otázka: Povolení pro zastavení autobusu (Martina Černá 26.6.2019 14:26)
    Dobrý den,
    V říjnu budeme otvírat po rekonstrukci hotel Mamaison residence Downtown v ulici Na rybníčku. Můžete mi prosím napsat jak a kde si můžeme zažádat o povolení pro autobusy, které nám budou vozit hosty, aby je mohly v ulici Štěpánská nakládat a vykládat. Předem děkuji za odpověd. S pozdravem, Martina Černá
    • Odpověď: (Petr Tomíšek (Webadmin) 26.6.2019 16:01)

      Dobrý den,

      v ul. Štěpánská je dopravní značení réservé pro autobusy, max. doba stání 30 min.

      S pozdravem

      Josef Gál

      vedoucí odboru

      dopravy a územního rozvoje

  • Otázka: řidičský průkaz (Josef Kovařík 26.6.2019 8:31)
    Dobrý den,

    chtěl bych se zeptat, jak se postupuje ve věci výměny "prošlého" řidičského průkazu. Už před nějakou dobou mi vypršela platnost řidičského průkazu, bohužel jsem si toho všimnul až teď. Jaký je v této postup? Je potřeba se objednat přes objednávkový systém, nebo můžu přijít v úřední hodiny kterýkoliv den a zažádat o výměnu řidičského průkazu bez nutnosti objednávat se? Moc děkuju za odpověď.
    S pozdravem
    Josef Kovařík
    • Odpověď: (Petr Tomíšek (Webadmin) 26.6.2019 10:10)

      Dobrý den,

      řidičské průkazy i nadále vydává v rámci hl. m. Prahy pouze Magistrát hl. m. Prahy, Registr řidičů odboru dopravněsprávních agend, nikoliv úřady městských částí. Bližší informace k vydávání řidičských průkazů naleznete zde http://www.praha.eu/jnp/cz/potrebuji_resit/zivotni_situace/dopravnespravni_cinnosti/registr_ridicu/registr_ridicu-ridicske_prukazy_vystaveni_vymena.html

      S ohledem na skutečnost, že od 01. 07. 2018 byla zrušena místní příslušnost, můžete k podání žádosti o řidičský průkaz využít na území hl. m. Prahy kromě pracoviště Magistrátu také pracoviště Městského úřadu Černošice, jehož detašované pracoviště je umístěno na území Prahy 2 v ulici Podskalská 1290/19.

      S pozdravem

      Mgr. Martin Libruška

      vedoucí oddělení osobních

      dokladů a evidence obyvatel

      odboru správních agend

  • Otázka: Výstavba plynovodu na Francouzské a zábor chodníku (pokračování) (Marek Turnovec 15.5.2019 23:33)
    Vážený pane Šebestíku,

    děkuji za Vaši odpověď. Dobře, práce jsou v takovém rozsahu (nebo ještě budou), že bylo nutné uzavření celého chodníku. To se dá pochopit.

    Ale trvám na tom, že značení dostatečné není. Nevím jakým způsobem proběhlo ono Vaše šetření na místě, ale dal jsem si tu práci a prošel si dnes (15. 5. 2019 asi kolem 18:20) místo znovu.

    Chcete konkrétní případy? Nevím, jak podrobně jste moji původní zprávu četl - psal jsem to už v předchozím dotazu - pokud jdete z náměstí Míru po Francouzské nahoru, nikde žádná cedule o tom, že by byl chodník uzavřen není (viz fotografie 1 a 2). A během dneška se na tom nic nezměnilo. V této dolní části jediná cedule, kterou jsem objevil, je z Blanické ulice. Nevím kolik lidí chodí do Francouzské z tohoto směru, ale každopádně se domnívám, že od metra jich chodí víc.

    Pokud jde o tu stojící dodávku - šlo o dodávku právě plynařů - nevím jestli zrovna na ně by bylo vhodné volat Městskou policii. Mám i fotografii ze včerejšího rána (3). Mimochodem - na té fotografii je i vidět, že za dodávkou stojí příslušník MP a evidentně mu parkování této dodávky na chodníku vůbec nevadí.

    Zmiňování se o tom, že vstup do vozovky je přestupkem a že by měl být pokutován už mi v tomto kontextu (tzn. v situaci, kdy o žádném uzavření chodníku chodec, který jde od metra informován není) přijde skoro jako výhrůžka a musím přiznat, že mě při prvním čtení Vaší odpovědi docela nadzvedlo ze židle a musel jsem s psaním své reakce pár hodin počkat, protože jinak by asi byla o dost ostřejší. Myslel jsem, že státní správa a místní samospráva by tady měla být především pro nás, pro občany a pro to, aby se nám tu všem žilo co nejlépe.

    Tady je evidentně značení nedostatečné (minimálně z jednoho z hlavních směrů), já na to poukážu a jsem upozorněn na možnost pokuty... Výborně. Díky. Pracuji ve zdravotnictví a snažíme se tedy s kolegy mít poněkud více "proklientský" přístup.

    Mimochodem, když jsme u té legislativy - můžete mě odkázat na nějaký konkrétní paragraf? Mně v souvislosti s tímto připadají relevantní tyto části zákona o provozu na pozemních komunikacích - ale nejsem právník:

    § 53, odstavec 3: Kde není chodník nebo je-li neschůdný, chodí se po levé krajnici, a kde není krajnice nebo je-li neschůdná, chodí se co nejblíže při levém okraji vozovky.

    § 54, odstavec 4: Chodec nesmí překonávat zábradlí nebo jiné zábrany na vozovce.

    Můj výklad (a když tak mě tedy opravte): Chodník není, mohu (resp. musím) se pohybovat po okraji vozovky. Nikde není žádná značka zákaz vstupu chodců (B30). A pokud jde o to překonávání zábran - když jsem šel v pondělí večer takto od metra, tak jsem žádné zábrany nepřekonával, šel jsem podle nich. A ty byly postaveny tak, že mě vytlačily až do vozovky, protože jinudy jsem domů pokračovat nemohl. Jedině bych někde dřív přešel - ale nebyl jsem nijak upozorněn na to, že mám něco takového učinit. Navíc ten paragraf hovoří o zábranách na vozovce, tady jsou zábrany na chodníku, což není vozovka.

    Dnes u té cedule shora (v Budečské) zrovna nestála žádná dodávka (resp. stála trochu jinde), cedule ale také byla posunuta - úplně na kraj vozovky, k přechodu. Takže pokud někdo jde od soudu a kolem provozovny Quatto Gusto, tak jí také vůbec nemusí vidět - ona je totiž v tom kraji, kde jsou zábrany tak, že se po chodníku ani jít nedá. Lidé intuitivně půjdou kolem zábran vpravo, kolem provozovny Quattro Gusto. A od té si tu ceduli opravdu nepřečtou.

    Opravdu nevím, jak probíhalo to místní šetření - a teď si trochu rýpnu - ale skoro mi přijde, jestli se tam někdo nejel jen podívat autem. Ano, z auta a z ulice by tato cedule byla vidět asi nejlépe. Ale myslel jsem, že jde o chodce...

    Ještě jsem myslím objevil jednu ceduli - ta byla někde níž, myslím u přechodu nad Blanickou. Tato cedule byla otočena směrem k druhému chodníku - takže by si jí přečetl leda tak někdo, kdo by se na tuto "uzavřenou" část snažil přejít. Ale ten, kdo už po chodníku šel (a došel jsem naprosto legálně, protože nikde žádný zákaz, ani informaci o uzavření neviděl), tuto ceduli viděl jen zezadu...

    Pochopil bych, že by značení nebylo "dokonalé", kdyby šlo třeba o krátkou uzávěrku, nebo neplánovanou, kvůli nějaké havárii. Ale jestli tam tento zábor má být až do července (jak naznačují některé jiné - spíše informační cedule), jedná se dle všeho o plánovanou rekonstrukci, tak se domnívám, že značení prostě mělo být lepší, ideálně i s vyznačením nějaké obchozí trasy. Jak jsem psal v jiném příspěvku (ke stavebnímu záboru v Seifertově), v zahraničí takovéto věci řeší mnohem lépe. I třeba na místo umístí cedule s plánkem, na kterém je situace přehledně vyznačena, aby se člověk dozvěděl kam až třeba zábor je, kde se bude moci zase vrátit na původní chodník a podobně. Tyhle cedule "Přejděte na druhý chodník" si pamatuji ještě z dob minulého režimu - také umisťované často nějak "vtipně" - na ten druhý chodník by člověk musel asi přeletět (protože zábradlí), nebo žádný chodník na druhé straně ani nebyl a podobně. Ale myslel jsem, že v 21. století už budeme trochu dál...

    S pozdravem

    Marek Turnovec

         
    • Odpověď: (Petr Tomíšek (Webadmin) 17.5.2019 7:58)

      Dobrý den, pane Turnovče,

      místní šetření proběhlo standardně, plně v rámci našich možností a kompetencí odborným pracovníkem místního oddělení dopravy. Na místě byl shledán jeden nedostatek ve formě nedostatečného průchodu pro pěší v místě severního nároží křižovatky komunikací Francouzská a Blanická, kdy tento nedostatek byl na místě bez prodlení stavebníkem uveden do stavu odpovídajícího zásadám bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích ČR. V rámci dopravního značení nebyl shledán žádný nedostatek v oblasti značení.

      Fotografie 1 je focena v místě, kde je chodník stále průchozí ve směru Blanická.

      Fotografie 2 je focena v místě, kde je zrušený přechod pro chodce. V místě, kde není přechod pro chodce a je vzdáleno více než 50 m od nejbližšího přechodu pro chodce, je chodcům ze zákona umožněno přecházet (ovšem v tomto místě se na druhé straně již nachází stavba, a proto byl předmětný přechod pro chodce zrušen).

      Fotografie 3 ukazuje, že na místě bylo předmětné dopravní značení opravdu osazeno. Řešení parkování vozidel na chodníku, jak jsem již uvedl, je plně v kompetencích Městské policie hl. m. Prahy, kdy k řešení těchto případů nemá Úřad městské části Praha 2, Odbor dopravy a územního rozvoje, oddělení dopravy svěřeny příslušné kompetence, z čehož vyplývá, že v takovýchto případech nemůžeme v rámci našich kompetencí podniknout žádné kroky, které by takto neukázněným řidičům v této činnosti zabránily. V tomto konkrétním případě je na vině řidič, který zde dodávku odstavil, což je jednoznačně záležitostí špatného parkování, a ne stavebního záboru. Úřad městské části Praha 2, Odbor dopravy a územního rozvoje, oddělení dopravy není zřizovatelem Městské policie, tudíž nemá žádné kompetence k jakýmkoliv zásahům do práce Městské policie hl. m. Prahy.

      Je nám líto, že konstatování faktu, že chůze po vozovce v tomto případě není povolena zákonem Vás tak pohoršilo. Našel jste sice paragraf týkající se pohybu chodců v souvislosti s vozovkou, ovšem nějak nereagujete na první větu Vámi předloženého odstavce „§ 53, odstavec 3: Kde NENÍ chodník nebo je-li neschůdný“, což v tomto případě jednoznačně splněno není, jelikož komunikace Francouzská má po obou stranách chodníky. Tudíž, je-li jedna strana chodníku uzavřena, má chodec užít protější chodník a ne vstupovat do vozovky v souvislosti s Vámi uvedeným paragrafem. V tomto ohledu si musím za svým tvrzením stát. Chodec se nemůže na tento paragraf vůbec odvolávat, jelikož komunikace Francouzská za daného stavu má chodník, sic na druhé straně. V rámci platné legislativy jsem Vás již v minulé odpovědi odkázal přímo na vyhlášku o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb (398/2009 Sb.), kde je výslovně uvedeno, že 1.0.2. Komunikace pro chodce musí mít celkovou šířku nejméně 1500 mm, včetně bezpečnostních odstupů. A dodal jsem, že pokud není tento parametr dodržen, pak je chodník uzavřen, a to především s ohledem na naše nevidomé či jinak pohybově postižené spoluobčany, nebo například s ohledem na maminky s kočárky, které se jistě do zbývajícího profilu, místy i třeba jen 30 cm prostě a jednoduše nevejdou. Dopravní značení B30 by znamenalo jedinou věc, že se jedná o prostor zapovězený všem osobám, že tam nesmí nikdo vstoupit, a to ani majitelé přilehlých nemovitostí, což by bylo v rozporu se základním právem na užívání majetku jeho vlastníky a nájemníky (pro ostatní tam je to značení, že je uzavřeno). Takovéto dopravní značení (myšleno B30) se používá pouze v úsecích, kde je pohyb chodců přímo zakázán. V úsecích, o kterých se bavíme, je ale pohyb chodců dovolen v rámci obslužnosti přilehlých nemovitostí (Majitelé, nájemníci, pošta, servis, popeláři a jiné). V tomto případě se nejedná o uzavírku chodníku například z důvodu zavěšeného břemene, kdy je opravdu pohyb chodců v takovém úseku striktně a úplně zakázán. Co se týče zábran, opět musím reagovat jako v předešlých větách. Pokud by byly na místě osazeny oplocenky, bylo by zabráněno v užívání majetku jejími vlastníky apod., což by bylo protizákonné. Z toho důvodu není celá oblast obehnána stavebním oplocením, jak tomu bývá u jiných staveb. V případě, že jste došel až k uzavřenému prostoru, mi nezbývá konstatovat nic jiného, než že chůze po vozovce není legální, a že v rámci zákona by se člověk měl vrátit zpět do místa kde bude moci ulici překonat legálně. Pokud jste šel tak, jak píšete, překonal jste minimálně jednou vozovku v místě, kde není přechod pro chodce, lépe řečeno, je zrušený. V tomto nastavení křižovatky Francouzská x Blanická ve směru, kterým jste procházel, není v projektu vedena pochozí trasa (přechod pro chodce je zrušen). Tímto jste tedy překonal komunikaci Blanická v místě mimo přechod pro chodce. V takovémto místě není umístěno upozornění na uzavřený chodník, jelikož jak jsem výše uvedl, není zde vedena pochozí trasa. Průchod v místě, které je vyobrazeno na fotografii 1 slouží k průchodu z Francouzské (od Náměstí Míru) do ulice Blanická, kde je umístěna zastávka náhradní autobusové dopravy. Co se týká umístění dodatkové tabulky E13 před podnikem Quattro gusto, byla umístěna v souladu s vyjádřením a souhlasem Policie České Republiky, Krajského ředitelství policie hl. m. Prahy, Odboru služby dopravní policie, oddělení dopravního inženýrství, která je jako jediný orgán příslušná k řešení bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích hl. m. Prahy. Byl vznesen podnět, když byla na místě ještě osazena, po výzvě k úpravě tohoto značení stavebník úsek zprůchodnil. Teď, ve chvíli, kdy je již chodník v ulici Francouzská průchozí v celé délce, je již řešení této konkrétní cedule, jejího umístění, bezpředmětné.

      Co se týče opětovného napadání postupu místního šetření , na to Vám nemohu opětovně sdělit nic jiného, než že místní šetření proběhlo standardně, plně v rámci našich možností a kompetencí odborným pracovníkem místního oddělení dopravy, a na místě byla odstraněna jedna vada, která ovšem nijak nesouvisela s Vaším podnětem.

      Dále opětovně uvádíte problém s označením uzavření chodníku v místě východního nároží křižovatky komunikací Francouzská a Blanická, ovšem stále nerespektujete uzavřený a zrušený (přeškrtnutý) přechod pro chodce, a touto situací vzniklé pochozí trasy. Chodník, o kterém stále mluvíte, byl a je uzavřen již od křižovatky ulic Korunní a Blanická, kdy vprostřed komunikace Blanická bylo asi 70 m otevřeno pro případný přechod pěších na druhou stranu. Vstoupil jste doprostřed uzavřeného úseku, kde opravdu není žádné upozornění, že chodník bude uzavřen, jelikož se v uzavřené části již nacházíte. Provedení dopravního značení plně spadá pod schvalovací proces Policie České Republiky, kdy s touto akcí byl vydán písemný souhlas, na základě kterého bylo místním oddělením dopravy vydáno příslušné rozhodnutí a stanovení přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích hl. m. Prahy. V případě že Vám dopravní značení přišlo nedostatečné, je to podnět pro jednání s Policií ČR, nikoli směrem ke kompetencím místního oddělení dopravy. Dopravní značení s vyznačením obchozích tras, které by muselo být umístěno na každé křižovatce nejméně 4x, přičemž jedna taková cedule má rozměr cca 1300 x 2000 mm by se podmínky pro pěší ještě více ztížily. Pravděpodobně by to pomohlo z hlediska orientace, ovšem z hlediska průchozích profilů by to situaci jistě přitížilo, a mám za to že takové umístění by neschválila právě Policie České republiky.

      V rámci námi probíraného záboru nebyla nikde shledána situace, o které hovoříte, kde by byl chodec nucen přelézat zábradlí, či dokonce přelétávat na druhý chodník.

      Ke dnešnímu dni bylo provedeno opakované místní šetření v souvislosti s kontrolou úpravy předchozího nedostatku. Na místě jsou již osazeny přechodové lávky, a komunikace Francouzská je průchozí v celé své délce. Značení v místě stavby bylo shledáno v pořádku. V době šetření nebyly na místě zjištěny žádné situace vyžadující zásah místního oddělení dopravy.

       

      S pozdravem

      Marek Šebestík

      odbor dopravy a územního rozvoje

  • Otázka: Restaurační předzahrádka v Anglické (Marek Turnovec 15.5.2019 23:32)
    Dobrý den,

    tentokrát se mi to snad povede stručně: V několika příspěvcích tu bylo zmíněno, že minimální šířka chodníku pro chodce má být 1,5 metru. Někde je to asi dost velký problém (například mnou i některými zahraničními turisty tak oblíbený "chodníček" od Vinohradské Wilsonovou ulicí k Hlavnímu nádraží).

    Ale zajímalo by mě tedy, jak se třeba podařilo povolit zahrádku před pizzerií "La Torreta" v Anglické ulici (mezi Rubešovou a Škrétovou), viz obrázek. Z chodníku podle mně zbyl sotva metr, možná ještě méně...

    S pozdravem

    Marek Turnovec

     
    • Odpověď: (Petr Tomíšek (Webadmin) 16.5.2019 8:45)

      Dobrý den, pane Turnovče,

      chodníček Vámi oblíbený se stále řeší, problém je však v tom, že Wilsonova spadá do kompetence MHMP a nikoli MČ a není vůle tento chodníček rozšířit, takže poslední varianta je lávka nad tratí, ale ani zde nemá městská část žádnou kompetenci, nicméně městská část neustále trvá na tom, aby se rozšíření nebo lávka realizovaly.  Co se týče předzahrádky, ta je povolena v nezměněném stavu minimálně již od roku 2007 a jelikož je zde souběžný chodníček, který je i více používaný chodci a do dnešní doby si nikdo nestěžoval, že by byl nějakým způsobem omezován, tak se tato předzahrádka ponechala.

      S pozdravem

      Josef Gál

      vedoucí odboru

      dopravy a územního rozvoje